"Så du anser dig vara feminist?"

Frågan dyker upp titt som tätt. Det kan vara för att jag nämner någonting så litet som att kvinnors byxor kommer med fejkfickor eller något större som att kvinnorna glöms i historieböckerna. Ibland kommer den efter att jag nämt den giftiga mansnormen. Oavsett så slutar jag tas på allvar efter att jag svarat att "Ja, jag anser mig vara feminist, för jag tror på jämnlikhet."

Det kommer ofta med uppföljarfrågor så som "Så om du tror på jämnlikhet, varför kämpar inte ni feminister för männen?", "Varför har kvinnor fördel i vårdnartvister, va?" eller påståenden som "Jag är inte feminist, de är ju galna allihop. Kolla bara på (insert random names of radical american idiots)!" och "Men vafan, vi är ju redan jämställda i Sverige. Slåss för kvinnorna i Afrika istället. Eller i förorten eller nåt."
Men alltså, hej. Jag är inte hela gruppen feminister i en person. Jag har mina egna åsikter och för min egen kamp. Lyssna på vad jag säger istället för att välja att höra vad den där kvinnan som påstod sig vara feminist på andra sidan atlanten sa. 
När jag säger att jag tycker att vi ska se på varandra som personer och behandla varandra utifrån vad vi gör, vara dem vi är efter vad vi själva tycker om och att ingen ska behöva vara rädd så menar jag precis det. Så när en icke-feminist ställer sig och säger att "Meh, kvinnor har ju fan patent på att vara rädda", "Män blir också utsatta för våldtäckt, men vi gnäller inte" eller liknande idiotiska saker så hjälper det inte deras sak ett dugg. Tvärt om blir jag bara fruktansvärt irriterad. Inte för att de påpekar att det finns manliga problem, för det gör det. Jag blir bara så sjukt pissed på det faktum att den personen uppenbarligen inte lyssnat på vad jag har sagt alls, för att hen redan bestämt sig för att jag hatar alla män.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vätekissen

Min mamma säger att jag är arg jämt. Jag håller inte med. Jag är feminist (läskigt va?) och en lite vilsen själ. Som många andra konstnärer, skådespelare och poeter.

RSS 2.0